„Prânzul nu există, avem o mare problemă”

Fotografie de stock

Programa scolară extrem de încărcată, dar și programul școlilor, în special pentru elevii de ciclul doi, îi îngrijorează pe părinții elevilor, care nu mai apucă să servească cele două mese înainte de a merge la școală


Hai, trezește-te! Ai lecții multe azi, trebuie să și mănânci. E 9:30, la 12:00 pleci la școlă. N-o să mai ai timp!”. E un ritual de zi cu zi în care majoritatea părinții copiilor de clasele V-VIII se regăsesc. Obosiți după un program școlar de 5-6 ore zilnic, în condițiile în care, după școală trebuie să-și facă o mare parte a lecțiilor seara, când îi apucă chiar și ora 22:30-23:00, ba chiar și mai tîrziu, cei mici sunt greu de urnit pentru o nouă zi.

 

„Prânzul e, de fapt, a doua cină”

școlala 179 din Bucureștii Noi. Este considerată una dintre cele mai cochete și bune lăcașuri de învățământ din zonă, un renume pe care l-a cîștigat dinainte de Revoluție și a reușit să-l păstreze.

Ciclul doi întră la ore la 12;30, iar elevii au obligativitatea să fie în curtea școlii cu cel puțin 10 minute înainte. Tatăl unei fetițe de clasa a V-a ni se destăinuie: „Da, prânzul practic nu există. Au lecții multe, se culcă târziu, se trezesc mai greu a doua zi. Practic, abia în jur de 10:00-10:30 reușim să o facem pe fiica noastră să mănânce prima masă a zilei, într-o pauză de învățat la biologie și tehnologie, de exemplu. Este imposibil să mai mănânce prânzul după doar o oră-o oră și jumătate. Are pachet la școlă, dar de multe ori vine cu el neatins.  Spune că nu are timp în pauze, mai ales că recreația mare, de 20 de minute, cum era într-o perioadă, a dispărut complet și ea. Ajunge acasă la 18:00, 18:30, normal că înfometată, mănâncă abia atunci prânzul, care e un fel de prima cină. Învață, dar după trei ore mănâncă iar. Nu este normal, dar chiar așa stau lucrurile”

 

„Mănâncă ceva de la chioșc. Asta înseamnă prânzul”

O altă mămică, care are o fetiță în clasa a VI-a la școla 96 din București, are același gen de probleme. „La noi, ciclul întâi intră la ora 8:00, iar ciclul doi la ora 10:00. Practic, sunt suficiente clase să învețe toți de dimineață, dar nu sunt destui profesori să poată preda concomitent. De multe ori nu reușesc s-o conving pe cea mică să mai mănînce nici micul dejun. De cînd se trezește intră direct în lecții, pentru că nu are timp, fiindcă intră 10:00. Apoi, nu mai vrea pachet la școlaă. Spune că îi este rușine, <<cum să fac asta când niciunul dintre colegii mei nu mai vine cu sandwich de acasă. Nu, dă-mi bani, lasă că îmi cumpăr eu ceva de la chioșc!>>. N-ai ce să-i faci, îi dai bani, își cumpără prostii de cipsuri, pufuleți sau alte chestii de genul asta. Ajunge acasă pe la 16:00, mănâncă, doarme puțin, se apucă de lecții, apoi iar mănâncă de seară. De aici și problemele cu semnele de obezitate. Sărim peste prânz, nu ai timp din cauza programului școlar să faci un sport”, spune îngrijorată respectiva mămică.

 

„Prânzul înseamnă să ronțăie ceva!”

Prinții unui unui băiat de clasa a VII-a, care învață la Liceul Marin Preda, spun că „nu avem nici o variantă, trebuie să ne adaptăm la realitate. Copilul intră la școală pe la 11:00, iese pe la 17:00. Apucă să mănânce ceva pe la 9;00, face lecții și trebuie să fugă la școală. Ia un sandvich, își mai cumpără ceva de pe lângă școală. Asta e o mare problemă, prânzul a devenit o ronțăială, are un regim alimentar total dezorganizat. De aici apar și problemele de greutate, de digestie. Seara trebuie să ne aștepte pe noi, să putem servi cina pe la ora 20:00 sau chiar mai târziu. Ar fi ideal să învețe toții copii dimineața, și-ar organiza altfel timpul, mesele principale ar fi respectate. Dar nu sunt destule săli de clasă pentru așa ceva. La școală a dispărut recreația mare, dar chiar și dacă era, ce poți face în 20 de minute?!”


Alte articole recomandate

Trimite un comentariu